tirsdag 27. november 2012

Wordfeud og Ruzzle

Jeg er av de mange som har blitt bitt av basillen med alle disse ordspillene. Det er vel nesten et år siden jeg begynte med wordfeud, og jeg er fortsatt like hekta. Ruzzle begynte jeg med for et par måneder siden, og er totalt avhengig! Det første jeg gjør når jeg står opp om morgenen er å gjøre et trekk, og det siste jeg gjør før jeg sovner om kvelden er selvfølgelig å spille litt på sengekanten. Mange mener at disse spillene kan være bra for barn, og at de gjennom slike spill kan lære seg rettskriving og utvikle ordforrådet. Etter at norsk språkråd har vært med i videreutviklingen av wordfeud tror jeg faktisk at dette kan være et bra spill for nettopp dette formålet. Er det mulig at elevene kan lære seg rettskriving uten at vi lærere skal gå rundt og rette på dem hele tiden?

Jeg er nok en sånn lærertype som mener det skal være litt mer lek og moro på skolen, og ikke bare timer som slavisk følger undervisningsplanen. Det finnes så mange andre læringsmetoder enn den tradisjonelle klasseromsundervisningen. Kan slike spill være noe å trekke inn i undervisningen? Kan man bruke bordspillet scrabble kanskje?

1 kommentar:

  1. Ved å bruke ord, skrive ord og se ord skrevet vil barn lære seg, bevisst eller ubevisst, hvordan skriftspråket henger sammen og hvordan ord skrives. Men det krever øvelse og motivasjon. Brettspillet Scrabble kan derfor brukes i undervisningen, som supplement eller som belønning:)

    SvarSlett