mandag 15. oktober 2012

Moderne skoler

Forrige uke var vi på Bodøsjøen barneskole der vi intervjuet 1. klassinger. Der fikk vi også omvisning på skolen, som bare er 10 år gammel.  Det var en helt annen skoleverden enn det jeg er vandt til både fra oppveksten og arbeidslivet. Skolen var delt inn i ulike "avdelinger", som bestod av et stort og åpent klasserom med tilhørende grupperom og arbeidsrom til lærerne. Alle rommene hadde fullt innsyn med store vinduer. Det virket helt fantastisk å få jobbe på en slik skole, og jeg tror man får ganske mange muligheter ved å kunne dele klassen opp og kunne være på ulike rom. Samtidig kan nok dette også føre til problemer dersom lærerne og ledelsen ikke er klare på hvordan de vil bruke lokalene. Jeg har hørt om flere skoler som har blitt bygd moderne og fancy, men der verken lærere eller elever har fått til gode læringsmiljø. Man må tenke nytt, og se bort fra den tradisjonelle undervisningen dersom man skal jobbe på en slik skole, noe som kan være både krevende og spennende.

3 kommentarer:

  1. Åpne rom og store vinduer i Bodøsjøen satte i gang tanker hos deg. God refleksjon. Mellom linjene dine leser jeg at noen lærere og skoler bare gjør som de gjør og alltid har gjort - tavleunderviser pensum. Det fungerer dårligere og dårligere. Elevene må være aktive i eget læringsarbeid. Hvordan får vi til det?

    SvarSlett
  2. Slike åpne løsninger er kanskje ment å gjøre undervisningen mer synlig, dvs at det ikke skal skje noe i klasserommet som "ikke tåler dagens lys". Tradisjonelt har vel læreren vært en "uangripelig" leder i eget klasserom, som ikke nødvendigvis har blitt utsatt for kritiske øyne?

    Åpne løsninger får meg ellers til å tenke på elever med konsentasjonsvansker. Er det mulig for disse elevene å få ro dersom de hele tiden ser/hører folk som passerer utenfor klasserommet? Tror slike klasserom må være en utfordring for dem.

    SvarSlett
  3. Utviklingen har vært enorm siden den gang jeg gikk på skolen, og det er jeg glad for! Da jeg gikk på skolen var det èn lærer pr. klasse og alle klassene hadde sine rom. Undervisningen var utelukkende tavleundervisning, bortsett fra de dagene i året vi hadde idrettsdag, skidag og orienteringsdag....
    Må si jeg er glad for at mine barn får ta del i den skolen som er nå. Det arbeides på høyt plan med kreative metoder, vurdering for læring og eleven som aktiv deltakende i sin egen utvikling. Det kan alltids bli bedre, men du verden hvor heldige de egentlig er :)

    SvarSlett